Wanneer je op kantoor geheime of privacygevoelige documenten moet versturen, is het raadzaam om voor een veilige internetverbinding te zorgen. Verstuur dergelijke bestanden bijvoorbeeld nooit via het open WiFi-netwerk wat binnen een kantoorgebouw wordt aangeboden. Je moet er immers niet aan denken dat dergelijke documenten in verkeerde handen vallen. Dat is niet de enige situatie waarbij het belangrijk is om voor een beveiligde werkomgeving te kiezen. Denk ook aan de bankzaken die voor je onderneming geregeld moeten worden. In dit artikel geven we je een aantal tips om veilig online te kunnen werken.

 

Laat een VPN opbouwen voor je kantoor

VPN staat voor Virtual Private Network, waarbij op je bestaande netwerk een nieuw netwerk wordt gemaakt. Jij bent als eigenaar van de organisatie die enige die toegang heeft tot dit netwerk, waardoor je hier heel veilig bestanden kunt versturen. Het is in geen geval mogelijk dat anderen deze bestanden uit kunnen lezen, mits je de VPN op de juiste wijze laat initialiseren en gebruikt. VPNdiensten.nl is een website die deze diensten voor zowel zakelijke, als particuliere gebruikers aanbiedt. Ook voor particulieren kan het immers fijn zijn om anoniem te kunnen surfen en veilig hun bankzaken te kunnen regelen.

 

Werk nooit op een openbaar WiFi-netwerk

Wanneer je besluit om geen VPN te gebruiken, dan kun je alsnog veilig online werken via de router binnen je kantoor. Houd er rekening mee dat het sterk is af te raden om gebruik te maken van openbare WiFi-netwerken. Het lijkt soms erg verleidelijk om even snel een document te versturen of bankzaken te regelen wanneer je toegang hebt tot een openbaar netwerk. De kans bestaat echter dat anderen dit netwerk misbruiken om data van gebruikers uit te lezen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren als privacygevoelige gegevens in verkeerde handen terechtkomen! Reden genoeg om dit soort situaties uit de weg te gaan.