Skip to content

Als ondernemer zijnde leidt je een succesvolle onderneming. Binnen de grenzen van Nederland heb jij inmiddels je marktaandeel verovert en het is nu tijd om jouw product of dienst over de grens te brengen. Jouw oog is hierbij gevallen. Een land dichtbij en met meer dan 80 miljoen inwoners de ideale afzetmarkt voor jouw business. De keuze voor Duitsland is niet raar te noemen. De handelsrelatie tussen beide landen gaat immers al heel ver terug. Hoewel door alle positieve verhalen exporteren naar Duitsland gemakkelijk lijkt, is het goed om je eerst flink te verdiepen in de mogelijkheden en hetgeen wat anders is dan bij ons. 
continue reading…

Op het digitale web breekt de online marketing in alle hevigheid los. SEO. SEA. Social media. Deze termen komen u vast en zeker niet onbekend voor. Maar om de strijd van uw concurrentie te kunnen winnen, heeft u niet alleen online marketing nodig. Ook buiten het internet zijn er vele kansen te vinden. In deze blog leest u drie manieren om ook offline uw ICT-dienst te promoten. continue reading…

Zoekmachineoptimalisatie, in de volksmond ook wel bekend als SEO, kan indien het goed wordt toegepast op uw blog ertoe leiden dat uw blog goed verkeer krijgt van zoekmachines, naast sociale media, hetgeen door de meeste bloggers de voorkeur krijgt. Zoekmachines kunnen gratis extra verkeer bieden zonder dat u veel inspanningen van u hoeft te doen, behalve dat u ervoor zorgt dat uw blog is geoptimaliseerd voor zoekmachines. U kunt deze willekeurige bezoekers ook veranderen van willekeurige bezoeker tot vaste bezoeker. Hier bespreken we enkele van de belangrijke SEO-tips die u op uw blog kunt toepassen om een hogere positie in zoekmachines te bereiken en vandaar die extra bezoekers naar uw site te halen. continue reading…

Wanneer je als bedrijf meer omzet of leads wil creëren is het tijd om hoger in Google te komen. Met hoger in Google wordt een plek in de zoekresultaten van Google bedoeld. Voor deze hoge ranking in Google is veel tijd en kennis voor nodig. Om deze plek te creëren moeten je website en je pagina’s geoptimaliseerd zijn, dit wordt zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd. Er wordt veel waarde gehecht aan de positie aangezien het verkeer op de eerste resultaten optimaal is. Maar deze hoge positie komt je niet zomaar aanwaaien en er is geen simpele truc hiervoor. De enige manier om direct in de top 3 van Google te komen is via Google AdWords (SEA). Hierbij kom je alleen niet in de organische resultaten maar in de betaalde resultaten. Deze resultaten staan boven de organische resultaten en worden apart uitgelicht. Wanneer je deze zoekmachine optimalisatie (SEO) en advertenties (SEA) combineert verkrijg je vaak het beste resultaat. continue reading…

Bent u op zoek naar een goede oplossing zodat u de rittenregistratie overzichtelijk bij kunt houden? Dan hebben wij goed nieuws voor u! Fleetassist is namelijk de oplossing. Maar weet u ook welke oplossingen er allemaal zijn? Wij leggen het u graag uit en dan kiest u vast en zeker ook voor dit systeem! continue reading…

Heeft u eigenlijk wel grip op de organisatie?

Veel bedrijven worstelen met het behalen van het grootste rendement uit de uren van de medewerkers. Weet u hoeveel geld er maandelijks weg wordt gegooid in uw organisatie? Zo nee, tijd om dit inzichtelijk te gaan maken, ook al doet het even pijn. Uit onderzoek blijkt dat er binnen een organisatie gemiddeld vier declarabele uren per 40-urige werkweek niet gefactureerd worden. De oorzaak:  slordige of achterstallige urenregistratie. Vermenigvuldig dit met jullie uurtarief en het aantal declarabele medewerkers en u weet uw verlies per week. Het verlies per jaar is snel berekend. Welke oplossingen zijn er hiervoor?

Aandacht voor de administratieve organisatie

Dit verlies is om te zetten in winst door het proces van offerte tot project tot debiteuren de aandacht te geven die het verdient. Het is tenslotte de motor achter uw omzet generatie. En daarmee wellicht wel het belangrijkste proces binnen het bedrijf. Toch blijkt het vaak een ondergeschoven kindje. De meeste ondernemers worden gewoon niet echt warm van het inregelen van hun bedrijfsprocessen. Ze vertrouwen daarom teveel op hun mensen, vinden nieuwe projecten en warme leads veel interessanter of zijn te druk met het blussen van brandjes. Zodat er geen tijd genomen wordt voor de administratieve organisatie.  Geen verstandige keuze, blijkt. Er is aangetoond dat de aandacht van de ondernemer voor zijn financiën in direct verband staat met de financiële gezondheid en dus de winst van zijn bedrijf.  Aan de basis van dit alles ligt de urenregistratie. Ga maar na: zonder juiste urenregistratie geen juiste projectadministratie, met als gevolg geen juiste facturatie.

Te nemen maatregelen

Welke maatregelen kunt u nemen om de urenregistratie en bijbehorende facturatie voortaan het best lopende proces binnen uw organisatie te maken?

  1. Breng het proces van offerte tot project tot debiteuren stap voor stap in kaart. Waar kan er verbeterd worden? Waar loopt het fout? Dit kunt u doen aan de hand van een implementatieschema. Hierin worden alle stappen en alle rollen een voor een beschreven in een stroomschema. Het zal voelen als te gedetailleerd, maar alleen zo is inzichtelijk te maken op welke punten het proces hapert.  En kunnen er concrete actiepunten opgesteld worden.
  2. Stel een kwaliteitsdocument op voor het schrijven van tijd. Zet normen op voor het instellen van de urenregels en voor het tijdschrijven. Wanneer moeten werknemers op welk project schrijven? Welke uren zijn declarabel? Wat voor soort posten moeten er per project aangemaakt worden om op te kunnen schrijven?
  3. Schaf de juiste urenregistratie tooling aan. Neem hiervoor uzelf als voorbeeld. Als u het niet gebruikt om uw tijd te schrijven, doen uw medewerkers het ook niet. Kies dus een tool die uzelf aanspreekt. Want zoals voor zoveel bedrijfsprocessen geldt:

”Niks werkt topdown, behalve het goede voorbeeld”

Zelf vanaf vandaag ook netjes de uren schrijven dus. Dit hoeft helemaal niet zo vervelend te zijn als het lijkt.

Voordelen tooling

Met de juiste tool kost het registreren van uren iedereen maar vijf minuten per dag. Bijkomstig voordeel is het inzicht dat u verkrijgt over hoe de uren zijn besteed. Door dit te analyseren wordt u steeds efficiënter en kunt u gaan leren van het verleden. Een managementdashboard is zo snel ingericht met relevante stuurinformatie. In de modernste tools is er met een druk op de knop te zien welke projecten winstgevend zijn en welke niet. Zo kan de marketing veel gerichter. Ook is er eenvoudig te zien welk project uit de uren loopt en dus bijgestuurd moet worden. Zo worden verrassingen op het eind en vervelende situaties met medewerkers en klanten voorkomen. Met meer toekomstige winst en tevreden relaties intern en extern als gevolg.

Hulp bij het kiezen van de juiste tool

Wanneer u gaat googlen op>urenregistratie software, zult u zien dat er wel 1000 opties zijn. Er gaat veel tijd zitten in het onderzoeken van welke software bij uw bedrijf past. Door gebruik te maken van een vergelijkingssite voor online tools waarop u filters kunt instellen,  vindt u eenvoudig de tool die bij uw bedrijfsgrootte en wensen past. Veel tools hebben een gratis proefperiode, zodat u er eens mee kan experimenteren.

Al het bovenstaande in ogenschouw genomen krijgt de term uurtje factuurtje toch plots een hele andere gevoelswaarde, vindt u niet?

 

Door de digitalisering van onze omgeving worden steeds meer bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden die het leven van een ondernemer steeds makkelijker maken. Zo ook op het gebied van facturatie. Maar welke ontwikkelingen zijn er op dit moment en wat kun je ermee? In dit artikel zetten we een aantal trends voor je op een rij, die op dit moment booming zijn in administratie land.

E-facturatie vanaf 2017 verplicht

De Rijksoverheid gaat vanaf 1 januari 2017 e-factureren verplicht stellen voor facturatie tussen overheidsinstanties en het bedrijfsleven. Deze verplichting geldt voor alle leveranciers die aan een overheidsinstantie leveren. Uit onderzoek is gebleken dat er jaarlijks zo’n 12 miljoen facturen naar de overheid worden verstuurd. Zo’n 70.000 bedrijven leveren producten en diensten aan de overheid en deze worden dus allemaal verplicht digitaal te factureren.

Facturen kunnen dus vanaf dat moment alleen nog elektronisch worden ingediend bij overheidsinstanties. Geen papieren facturen meer, maar alles gaat online. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Online factureren is namelijk een stuk sneller en efficiënter dan factureren op papier of als PDF bestand. Op basis van je klantenbestand kunnen alle gegevens namelijk automatisch worden ingevoerd. Dit voorkomt tevens ook het maken van invoer- en verwerkingsfouten. Daarnaast worden je facturen sneller verstuurd, waardoor ze eerder bij de klant aan komen en dus ook sneller betaald zijn.

De overheid gebruikt Universal Business Language (UBL) als standaard voor e-facturatie. UBL is tevens de wereldwijde standaard taal voor e-facturatie. Het handige aan deze functionaliteit is dat automatisch een boekingsvoorstel in het boekhoudsysteem kan worden gedaan. De Rijksoverheid geeft hiermee een goed voorbeeld, wat waarschijnlijk tot een sneeuwbal effect zal leiden. De verwachting is dat veel bedrijven, die nog niet e-factureren, dit op zullen volgen. Hou er dus rekening mee dat je in boekhouding hier in ieder geval voor januari 2017 klaar voor is!

Factuurherkenning door middel van scan en herken

Een functie die steeds populairder wordt, is het Optical Character Recognition (OCR). De OCR functie wordt doorgaans ook wel ‘Scan en herken’ genoemd. Het handige aan deze tool is dat het in staat is tekst uit een plaatje om te zetten naar harde data. Zo kan het systeem bijvoorbeeld kop- en regelgegevens van een ingescande- of pdf factuur automatisch herkennen. Dit maakt het mogelijk om je facturatie te automatiseren, omdat je bonnetjes en facturen niet meer handmatig hoeft te verwerken in boekhoud- of facturatie software. Factuurherkenning tools kunnen dus een hoop werk uit handen nemen.

Mobiele facturatie

Mobiele facturatie is de laatste tijd erg populair geworden. Softwareontwikkelaars spelen hier uiteraard op in. Naast bestaande functies, zoals inloggen met Touch ID (het inloggen met je vingerafdruk) worden ook nieuwe functionaliteiten ontwikkelt. Zo kun je nu bijvoorbeeld snel verkoopfacturen maken en versturen met enkele drukken op de knop, wanneer je klantgegevens al hebt opgeslagen. Ook zijn er factuurprogramma’s die door een koppeling bedrijfsinformatie en contactgegevens uit de database van de Kamer van Koophandel kunnen uitlezen. Hierdoor hoeft de informatie niet meer handmatig verwerkt te worden. Een mobiele app heeft daarnaast in vergelijking de desktop versie van de software een versimpelde lay-out door het verschil in omvang van het scherm. Hiermee kun je gemakkelijker over het systeem navigeren.

Administratie op je smartwatch

Eén van de nieuwste innovaties op het gebied van facturatie is factureren via je smartwatch. Boekhoud- en facturatie apps voor een smartwatch kun je zowel op Andriod- als op de Apple Watch gebruiken. Het handige aan een smartwatch is, is dat deze context aware is. Dit betekent dat je smartwatch via GPS altijd weet waar je bent. Je kunt eenvoudig met één druk op de knop kun je in- en uitklokken. Met een precieze urenregistratie stel je vervolgens makkelijk facturen op. Ook kun je je banksaldo en openstaande posten direct inzien. Een groot voordeel van een smartwatch is dat je het apparaat niet vast hoeft te houden, maar altijd en overal draagt. Het gemak en comfort is hiermee dus ultiem. Wanneer je veel onderweg bent of even je handen niet vrij hebt, is dit dus erg handig.

Het oprichten van een eigen onderneming kan ontzettend leuk zijn! Nieuwe klanten winnen, een team van personeelsleden aansturen, enzovoorts. Houd er echter rekening mee dat je voor de oprichting van je onderneming verschillende zaken geregeld moet hebben. Zo is het in Nederland verplicht om je aan te melden bij de Kamer van Koophandel, voordat je als ondernemer aan de slag mag gaan. Het inschrijven van je onderneming is in het geval van een eenmanszaak vaak binnen een paar minuten geregeld. Voor het bevestigen van deze inschrijving dien je een afspraak bij een Kamer van Koophandel-vestiging te maken.

Een bedrijfsplan maken als eerste stap

Voordat je je onderneming bij de Kamer van Koophandel in kan schrijven dien je een bedrijfsplan te hebben opgesteld. Het opstellen van een bedrijfsplan betekent dat je duidelijk omschrijft wat je plannen zijn, welke producten of diensten je aan wilt bieden, enzovoorts. Het is belangrijk om goed over dit bedrijfsplan na te denken om te voorkomen dat je al snel tegen problemen aanloopt. Wie zorgt bijvoorbeeld voor de aanvoer van producten die je gaat verkopen? Hoe ga je diensten aan de man brengen? Enzovoorts.

Tip: vraag een ervaren ondernemer om met je mee te denken over je bedrijfsplan! De ervaring van een andere onderneming kan je helpen fouten te voorkomen.

Kantoorpand en zakelijk internet regelen

Wanneer je het bedrijfsplan opgesteld hebt en je onderneming hebt ingeschreven, kun je nadenken over het huren van een kantoorpand en het regelen van zakelijk internet. Zakelijk internet moet snel zijn en een hoge uptime hebben. Je moet er immers niet aan denken dat het internet voortdurend haperingen vertoont. Dit kan de productiviteit van je medewerkers ernstig belemmeren. Vergelijk vooraf verschillende providers met elkaar, om het beste internetabonnement te vinden. Zakelijk internet vergelijken kan via verschillende online vergelijkingstools.

Als je nog niet bekend bent met een VPN dan is het hoogtijd om daar verandering in te brengen, want mogelijk dat het dus nu onduidelijk wat de voordelen hiervan zijn. Is een VPN wel echt handig en echt veilig?

Die vragen gaan wij nu voor je beantwoorden, VPN’s hebben zeker veel belangrijke functies. Die functies zijn vooral gericht op veiligheid en je privacy. En zo zijn er nog wel meer voordelen.

  1. Privacy

De voornaamste reden om een VPN-Service te gaan gebruiken is toch wel je privacy. Zonder dat je er erg in hebt wordt je in de gaten gehouden. Alle website die je bezoekt en alle dingen die je opzoekt in Google worden ook bijgehouden. Overheden doen dit vooral, maar ook websites en andere bedrijven.

Door een VPN te gaan gebruiken kan je hier verandering in brengen. Door een VPN te gebruiken vander je namelijk je zichtbaarheid online. Dit helpt tegen het achterhalen van je echte IP adres, zo kijken overheden en bedrijven dus niet meer mee. Ook is je locatie dan niet meer te achterhalen doordat je IP anders is en bepaalde methodes gebruikt om dit te verstoppen.

Er gaat ook een zogeheten encryptie over je internetverkeer, versleuteling ook wel genoemd. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld je ISP (Internet provider) en overheden niet kunnen zien wat je doet op internet. Door middel van de VPN-Dienst weten zij dus niet wat je doet en wie je bent. Het is nooit volledig anoniem, maar zorgt zeker voor veel meer privacy.

 

  1. Veiligheid

Nog een zeer goede reden voor een VPN is de veiligheid die omhoog gaat. Dit komt doordat er versleuteling is, zo kunnen andere niet je verkeer aftappen en meekijken. Bij je normale internetverbinding is dit niet het geval. Dit maakt het vrijwel onmogelijk voor een hacker om gegevens af te lezen.

Bij (openbare) Wifi is een VPN vrijwel noodzakelijk als het gaat om veiligheid. Zonder VPN zijn openbare WiFi spots erg onveilig. Er kan direct meegekeken worden met je verkeer, dus gebruik een VPN of gebruik helemaal geen openbare Wifi!

 

  1. Omzeil blokkades

De 3e belangrijke reden is om met een VPN blokkades te kunnen omzeilen. Je hebt vast wel eens gehoord over ThePirateBay blokkades door providers, door middel van een VPN-Dienst kan je makkelijk deze blokkade omzeilen, dit geldt ook voor andere websites die overheden of bedrijven blokkeren.

Het is ook makkelijk als je in het buitenland online TV wilt kijken, Nederlandse bedrijven blokkeren meestal verbindingen uit andere landen, maar met een VPN kan je dus gewoon rustig je series e.d. blijven kijken.

Hopelijk heb je door ons artikel ingezien hoe belangrijk het is om een VPN te gebruiken, of je nou basis of risky dingen online doet, een VPN is geschikt voor iedereen. Het klinkt misschien alsof een VPN heel duur is maar dat is zeker niet waar, voor een paar euro per maand heb je al een Premium VPN Dienst die te gebruiken is op Desktop en Mobiel. VPN’s ondersteunen meestal wel Mac en Windows. Er zijn ook gratis VPN’s, maar deze kan je dan meestal niet gebruiken of je smartphone.

 

 

In het nieuws verschijnen regelmatig berichten over uit de hand gelopen projecten. Deze duren te lang, de kosten zijn te hoog of men is slecht geïnformeerd. Projectmanagement kan dus beter, veel beter. De vraag is alleen hoe. continue reading…