Het opzetten van een administratie is niet de leukste klus, maar het is wel noodzakelijk. Het is echter ook niet de makkelijkste klus en er komt een hoop bij kijken. Om je een beetje op weg te helpen geven wij je hieronder een aantal tips.

Begin op tijd

Het is misschien nogal een inkoppertje, maar op tijd beginnen is een must. Door op tijd te beginnen met je administratie loop je minder kans om iets te vergeten. Daarbij hoef je dan ook niet te haasten wanneer het plotseling tijd is voor de belastingsaangifte. Houd je administratie dus goed bij.

Denk aan de bewaarplicht

Zoals je misschien al wel weet zijn alle ondernemers verplicht om hun basisadministratie zeven jaar te bewaren. Houd hier rekening mee en zorg er dus ook voor dat je administratie overzichtelijk en op orde is. 

 

Onder de basisadministratie vallen de volgende zaken:

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Indien van toepassing: de loonadministratie

Gebruik boekhoudtools

Er zijn verschillende online programma’s die je kunnen helpen met het doen van je administratie, of waar je zelfs je gehele administratie op kunt doen. Veel van deze programma’s zijn betaald, maar soms kun je ze tot op bepaalde hoogte gratis gebruiken. Deze programma’s zijn vaak enorm simpel te gebruiken en wijzen zichzelf als het ware vanzelf uit. 

Toch geen zin of tijd om zelf je eigen administratie te doen? Dan bestaat er ook altijd nog de optie om je administratie uit te besteden. Dit kan bij verschillende bedrijven zoals Doomen & Quist, een accountancy bedrijf in regio Hoeven.